فروردین, 1398 بدون نظر نشست‌ها

پیروزی در پایگاه به نفع ایران و در صحنه به نفع آمریکاست

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: پیروزی در پایگاه به نفع ایران و پیروزی در صحنه اکثر مواقع با آمریکاست. آمریکا حداقل توانسته با دولت های دست نشانده خود عکس یادگاری بگیرد ولی با ملت ها نمی تواند عکس بگیرد. موضوع دیگر این که جمهوری اسلامی ایران هیمنه آمریکا را شکسته است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه در سلسله نشست های بیانیه گام دوم انقلاب که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب در بیانیه نکات مختلفی را بیان کرده اند به همین دلیل باید مطالعه شده و کلیدواژه های آن استخراج شود، گفت: بیانیه به رغم ساده بودن، پر مغز است.

وی ادامه داد: رهبری در بخش عزت ملی و مرزبندی با دشمنان سه نکته را بیان کرده اند که شامل نهضت بیداری اسلامی – الگوی آن الگوی مقاومت است-، شکست آمریکا و پیروزی و گسترش اقتدار ایران اسلامی می شود. اگر به کلید واژه های بیانیه توجه کنیم سخنان زیادی فراروی ما رژه خواهند رفت.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه، در تشریح پیروزی و گسترش اقتدار ایران اسلامی تأکید کرد: پیروزی اخیر جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا مربوط به موضوع داعش است. البته این پیروزی دو محور دارد. نخست، پیروزی نظامی که سبب شد همه به قدرت و اقتدار ایران اعتراف کنند و یک جنگ نظامی مستقیم علیه ایران کلی به تعویق بیافتد. قبلا دشمنان می گفتند همه گزینه ها روی میز است اکنون حتی در ساحت ادبیات سیاسی به عنوان اهرم فشار و تیکه سیاسی نیز این مطلب را نمی گویند.

وی یادآور شد: البته پیروزی ما دو پیاد منفی برای خودمان و جهان اسلام داشت. نخست، دشمنان شیعه را حتی در مقیاس دارالاسلام متحد کرد. جهان سنی – البته ما دشمن نمی پنداریم ولی خودشان ما را دشمن می پندارند – علیه ما متحد کرد. به همین دلیل نیازمند بازخوانی روابط و تعامل بیشتر با این کشورها هستیم. دوم، انگیزه تسنن برای همکاری با اسرائیل را تقویت کرد. برای نمونه اکنون قبح ارتباط میان کشورهای اسلامی با اسرائیل شکسته شده است. این ها پیامدهای پیروزی مستقیم ما در قبال آمریکا است و باید به دنبال پادزهر باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار تصریح کرد: موضوع دیگر پیروزی فکری است. البته این پیروزی بالفعل نیست. یعنی در داخل مطرح می کنیم ولی در خارج این گونه نیست. یعنی تئوریزه کردن این موضوع در مقیاس جهان اسلام رخ نداده است. برای رسیدن به این پیروزی نیازمند هم سخنی و هم زبانی با جهان اسلام هستیم. نیازمند زبان جدید هستیم، البته منظور زبان فارسی یا غیر فارسی نیست، بلکه گفت وگو است.

وی اضافه کرد: جهان اسلام هر چه هست خوب یا بد سرمایه مقابله تمدنی ما با جهان غرب به شمار می آید. ما در ساحت فکری نمی توانیم به این ها نزدیک شویم چون متحد خودشان را اسرائیل می دانند. پرسش کنونی این است که اکنون جهان اسلام می خواهد با چه گفتمان عقیدتی و فکری خود را سرپا نگه دارد؟ خلافت که ابوبکر بغدادی بود فرو ریخت. چون جریان داعش بسی از مدل جریان آل سعود سنی تر است. به همین دلیل شکست نظامی داعش به معنای گم شدن لایه فکری او در میان کسانی که به او دوام می دادند، نیست.

این استاد حوزه با بیان این که در جهان اسلام گفتمان آتاتورک یا اردوغانیست، گفتمان اسلام سکولار یا سکولاریسم اسلامی و… وجود دارد، بیان کرد: این جریان ها به وجود مشکلاتشان، سرمایه ما برای گفت وگو هستند. ما با این ها با چه زبانی باید گفت وگو کنیم؟ زبان خاصی از تعامل را باید تحصیل کنیم و این ایجاد نمی شود مگر به وسیله ارتباط مستمر نخبگان با یک دیگر. باید دیپلماسی نخبگانی صورت گیرد. شکل ارتباط ما با جهان اسلام دیالوگی است. در حالی که باید پای نخبگان جهان اسلام به خانه نخبگان ایران و نخبگان ایران به خانه نخبگان جهان اسلام باز شود.

وی ادامه داد: الگوی وحدت سنتی مسلماً جواب نمی دهد. به غلط الگوی وحدت اسلامی را بر روی موضوع کلام قرار داده ایم. کلام نمی توان پایگاه وحدت ما باشد. یکی از دلایلی که جریان شیرازی در جامعه شیعی و ابوبکر بغدادی در جهان سنت پا گرفت این بود که علمای وحدت ما در میان اذهان دیگران متهم به نفاق وحدتی شدند.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه اضافه کرد: الگوی تعامل ما با جهان اسلام باید تغییر کند. باید وحدت اجتماعی، وحدت اقتصادی، وحدت منافع و… را مطرح کنیم نه این که به مسائل کلامی گیر دهیم. ما باید منطق تعامل خودمان را با جهان اسلام بازسازی کنیم. به پیروزی فکری باید فکر کنیم. ما پرچم وحدت جهان اسلام را بلند کردیم ولی چه نیازی است که هر ساله این کنفرانس در ایران برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار در تشریح محور دوم یعنی نهضت بیداری اسلامی اذعان کرد: اکنون گفتمان مقاومت برند ما شده است به همین دلیل باید آن را تئوریزه کنیم. باید فقه المقاومه بنویسیم. اگر تئوریزه نکنیم همان گونه که تبلیغات دشمن جهاد را تروریست معرفی کرد می تواند مقاومت را نیز تروریست معرفی کند. یعنی ما را داعش جدید معرفی می کنند.

وی تأکید کرد: مهم ترین مأموریت ما در بحث تئوریزه پردازی گره زدن مفهوم مقاومت با مفهوم عقلانیت است. ما در جهان اسلام باید از دیدگاه فلسفه درباره مقاومت صحبت کنیم. چون فرد می خواهد با غیر مسلمان درباره مقاومت صحبت کند باید از فلسفه و عقلانیت استفاده کند. ما لااقل می توانیم برای جهان بیرون اسلام عقلانیت مقاومت را از پایگاه فلسفه تبیین کنیم.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم جریان مقاومت را با عقلانیت گره بزنیم برای نجات، همه به سوی ما می آیند. ما راه دور و درازی داریم. چون هنوز نتوانسته ایم در داخل فلسفه مقاومت را مطرح کنیم زود است خیال کنیم نخبگان جهان سنت را نسبت به مقاومت آگاه کرده ایم.

وی درباره محور سوم یعنی شکست آمریکا نیز بیان کرد: پیروزی در پایگاه به نفع ایران و پیروزی در صحنه اکثر مواقع با آمریکاست. آمریکا حداقل توانسته با دولت های دست نشانده خود عکس یادگاری بگیرد ولی با ملت ها نمی تواند عکس بگیرد. موضوع دیگر این که جمهوری اسلامی ایران هیمنه آمریکا را شکسته است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *